Ga naar de hoofdinhoud

Voorlopig Ontwerp Spuikom Fase 1

Van "Denk mee over de Spuikom!"

Ga naar het project

Ontwikkeling Spuikom – Voorlopig Ontwerp beschikbaar

We gaan het gebied rond de Spuikom ontwikkelen. Het Voorlopig Ontwerp (VO) voor fase 1 is nu gereed en beschikbaar om te bekijken.

Bij het ontwerp hoort ook een toelichting. Hierin lees je hoe het ontwerpteam tot dit Voorlopig Ontwerp is gekomen en welke uitgangspunten daarbij zijn gebruikt.

Groen-blauw landschap

De Grote Spuikom en de Spuiwal wordt een fascinerend groen-blauw landschap. Het landschap bepaalt in sterke mate de identiteit van het park en is zo robuust, dat natuur zich meer vanzelf kan ontwikkelen. Binnen het gebied komen er gebruiksplekken, maar ook rustiger plekken met een natuurlijke kwaliteit. Dit groen-blauwe landschap wordt gecombineerd met stedelijk waterbeheer op de middellange en lange termijn.

Bekijk de documenten:

Voorlopig Ontwerp Spuikom Fase 1

Toelichting Voorlopig Ontwerp Spuikom Fase 1

Jouw mening telt

We nodigen je van harte uit om het ontwerp te bekijken en jouw ideeën, opmerkingen of vragen met ons te delen. Deze input helpt ons bij de verdere uitwerking van het ontwerp.

Wat gebeurt er met jouw input?

Alle reacties worden verzameld en zorgvuldig bekeken door het projectteam. Na afloop van deze fase geven we een terugkoppeling over wat er met de input is gedaan.

Reacties(10)

Meest recente reacties zijn geladen.
Risico’s en maatregelen bij peilverhoging van 110cm In doorsnede F (pag. 48) is duidelijk te zien dat het waterpeil wordt verhoogd naar +0,1m NAP. Uit het nu opgeleverde geohydrologisch onderzoek (BZ412a.251119) blijkt dat het waterpeil hiermee met maar liefst 110 centimeter stijgt. Deze forse stijging zorgt voor grote risico's voor de omliggende woningen en de geplande wadi's. Door de peilverhoging zal ook het grondwater in de directe omgeving meestijgen. Dit brengt concrete negatieve gevolgen met zich mee: * Schade aan woningen: Risico op vochtproblemen in kruipruimtes en kelders, aantasting van funderingen en optrekkend vocht in muren. * Disfunctioneren wadi's: Een hogere grondwaterstand verlaagt de infiltratiecapaciteit van de wadi's. Hierdoor kunnen ze bij hevige regenval overlopen, met wateroverlast op straat tot gevolg. In het huidige ontwerp is alleen voorzien in een damwand op de kop van de Spuiwal. Dit lijkt onvoldoende om deze effecten over de gehele breedte te remmen. Hierbij ontvang ik graag een reactie op de volgende vragen: 1. Welke specifieke risico's heeft u voor de bestaande omliggende woningen in kaart gebracht naar aanleiding van dit geohydrologisch onderzoek? 2. Welke maatregelen worden genomen om eventuele schade aan woningen te voorkomen? 
Momenteel is in het ontwerp alleen een damwand op de kop van de Spuiwal voorzien. Wordt dit voldoende geacht, of komen er extra maatregelen zoals een langere damwand, drainage of andere oplossingen? 3. Wie is financieel verantwoordelijk voor de benodigde preventieve maatregelen en eventuele gevolgschade aan bestaande woningen? Draait de gemeente Vlissingen (of de projectontwikkelaar) op voor de kosten van extra technische maatregelen zoals drainage, langere damwanden of het waterdicht maken van kelders, of worden de bestaande huiseigenaren hier straks financieel mee belast indien er schade optreedt? 4. Is er voorafgaand aan de peilverhoging sprake van een nulmeting (bouwkundige opname) van de omliggende woningen? Indien er na de realisatie van het project schade ontstaat door het gestegen grondwater (zoals verzakkingen, funderingsschade of optrekkend vocht), hoe is de bewijslast dan geregeld? Wordt deze nulmeting door de gemeente/ontwikkelaar gefaciliteerd en bekostigd? 5. Hoe verhoudt de verminderde infiltratiecapaciteit van de wadi's zich tot de aangescherpte eisen van de Waterschapsverordening (o.a. artikel 2.9)? Nu uit het geohydrologisch onderzoek blijkt dat de grondwaterstand met 110 cm stijgt, is de kans groot dat de wadi's permanent in het grondwater liggen en hun bergingstaken bij hevige regenval niet kunnen vervullen. Welke alternatieve waterberging wordt er gerealiseerd als de wadi’s door deze peilverhoging disfunctioneren?
    De mooie tekeningen van het voorlopig ontwerp stoppen bij de fysieke grenzen van het gebied. Hierdoor wordt niet zichtbaar hoe de functionele relaties met de aangrenzende gebieden zijn. Bijv. een functie als parkeren heeft alles te maken met de functies van boulevards, het winkelgebied, het autoluw maken en eventueel vergroenen van de binnenstad, de leisure functie en het wonen. Parkeren gaat over auto's, maar even belangrijk en omvangrijk is het gebruik van fietsen, uitnodigende en veilige en toegankelijke wandelroutes, etc. Er zal ongetwijfeld aan gedacht zijn, maar in het beeld is dit niet zichtbaar.
    • 1 like
    Vragen over de tijdelijke situatie Spuiwal / Spuikomweg in fase 1 (verwijzing RIB) Geachte projectteam, In de Raadsinformatiebrief van 28 april 2026 (kenmerk 2556657 / 2822278) over het voorlopig ontwerp fase 1 Spuikom staat het volgende: “Een gedeelte van de Spuiwal wordt aangelegd met fase 2 van de Spuikom. Dit heeft te maken met de hoge kosten van het verplaatsen van de Spuikomweg om het leisure-gebouw te kunnen realiseren in combinatie met de verwachting dat het leisure-gebouw vanwege de netcongestie nog enkele jaren op zich laat wachten.” Hierbij heb ik een aantal concrete vragen over de uitvoering in fase 1: 1. De Spuikomweg wordt in fase 1 volgens RIB niet verlegd.
Wat is de tijdelijke invulling van het terrein waar het leisure-gebouw gepland staat? Hoe wordt dat gebied in de tussentijd ingericht en gebruikt (bijv. groen, tijdelijke parkeerplaats, evenementenruimte, braakliggend terrein, of iets anders)? 2. Wordt de geplande wadi tussen de Aldi en de Spuikomweg (die in het ontwerp op het huidige fietspad lijkt te liggen) wél meegenomen in fase 1, of komt deze pas in fase 2? Als deze wel in fase 1 komt, moeten de fietsers dan op de weg gaan rijden en wordt dat wel al een fietsstraat? 3. Gevolgen voor de milieuhinder, parkeerdruk en het omgevingsplan in de tussenfase? Aangezien het leisure-gebouw en de verplaatsing van de Spuikomweg vanwege netcongestie en kosten 'nog enkele jaren' op zich laten wachten, ontstaat er voor onbepaalde tijd een afwijkende tussenfase ten opzichte van het zojuist vastgestelde TAM-omgevingsplan Spuikom fase 1. - Hoe borgt de gemeente dat de milieuhinder (zoals geluidhinder van de huidige, niet-verlegde Spuikomweg) en de verkeersveiligheid voor de nieuwe woningen in fase 1 binnen de wettelijke normen blijven gedurende deze jarenlange 'tijdelijke' situatie? - Hoe verhoudt deze tekstuele verschuiving in het VO zich tot de rechtszekerheid van omwonenden, nu het omgevingsplan is getoetst en vastgesteld op basis van een direct verlegde weg en een direct gerealiseerd leisure-gebouw?"* Het zou heel prettig zijn als hier meer duidelijkheid over komt, zodat we als omwonenden / gebruikers een goed beeld hebben van hoe het gebied er de komende jaren (tijdens fase 1) daadwerkelijk bij komt te liggen. Alvast hartelijk dank voor de toelichting!
      Profiel van Gerard Schalkx
      Geplaatst door:Gerard Schalkx
      3 weken geleden
      Stichting Werkgroep Gehandicapten Walcheren ( SWGW) heeft de volgende opmerkingen: De toelichting informeert op diverse pagina's naar de toegankelijkheid in de openbare ruimte. Zoals op blz. 11: 4 % max. helling voor toegankelijkheid rolstoel en max. helling voor gebruiksruimte 1: 25; op blz. 24 wordt de max. helling voor de parkroute voor fietsverkeer gesteld op 4 %; op blz. 26 wordt de max. helling voor secundair landschappelijk pad gesteld op 4 %. Niet duidelijk is: - De toegankelijkheid naar de diverse separate onderdelen zoals tribune, uitkijkpunten, (aangepaste) speelwerktuigen etc. - De halfverharding van het secundaire landschappelijk pad. Het gekozen materiaal moet niet alleen doelmatig zijn voor voetgangers maar meer nog voor handrolstoelen en overige hulpmiddelen. - Enkele foto's geven een enigszins verhoogde houten wandelpad weer. Wordt er enige valbescherming voorzien voor bijvoorbeeld rolstoelers ? - De toegankelijkheid voor mensen met een zicht beperking. G. Schalkx - Voorzitter SWGW
      • 1 like
      Profiel van henk van hanegem
      Geplaatst door:henk van hanegem
      3 weken geleden
      Het Spuikom-restant staat in mijn beleving symbool voor de naam Vlissingen, een paar km van de oorspronkelijke plek Vlissingen = Vlies-inge, “een meersch met staande waterputten erin”, De Flou toponymieboek (deel 16, p653), met naamgenoten te Booitshoeke, Brugge, Ingen, Meulebeke, Oedelem, Oostrozebeke, Tielt "Er komt een voetgangersbrug voor bezoekers" In aanvulling op L. Riekwell: maak voor bezoekers én bewoners van de boulevard een "landboulevard" aan de noordzijde van de Spuikomweg Tussen Trompweg en centrum, voorlangs Cinecity, een "vlak" fietspad/voetpad Een prachtige route ook om de nieuwe groenblauwe Spuikom vanop afstand te bewonderen, want in de plannen ligt hij erg geïsoleerd (wat wel goed voor de natuur is) Praktischer en veelzijdiger dan een voetgangersbrug voor alleen bezoekers Nivelleer wat hoogteverschillen, haal een paar struiken uit het zicht, zet ze op andere plekken terug en maak het mooi, ongeacht de verdere plannen Het geeft aan het Spuikom-restant een landschappelijke meerwaarde
        Profiel van Leon Riekwel
        Geplaatst door:Leon Riekwel
        3 weken geleden
        In de eerste visie ( wanneer ik de tekening goed lees) zie ik dat de doorsteek van de boulevard, welke qua bezoekers een trekker is voor de binnenstad, feitelijk geblokkeerd wordt door forse bebouwing en een smalle passage met groen. In hoeverre is het raadzaam om vanaf de boulevard een brede Allee - Laan met groenbeplanting en diverse verleiders (vormgeving en kunst -hoogwaardige architectuur) bezoekers te verleiden naar de binnen stad /en omgekeerd naar de boulevard ? De kracht van de stad ligt naar mijn mening in deels beslotenheid van de binnenstad t.o.v. de openheid weidsheid - zichtlijn en beleving van de boulevard/scheepvaart. In die combinatie kunt je stellen her geef je de stad een rijkdom die elders niet te vinden is ! En die moet je maximaal benutten. Het afsluiten daarvan - nu ook nog eens aangezet met een massa bebouwing naast Hotel de Zeevaartschool is een verkeerde keuze. De binnenstad heeft het moeilijk (zie huidige situatie) mist de zuigkracht om het publiek van zijn route te laten afdwalen. Met het niet doorgaan van de voorgestelde hoogbouw zou een ruimte ontstaan van ca 40 m breed om een uiterst stevige verbinding te leggen met de binnen stad. Er blijft ruimte genoeg over om de geplande hoogbouw ( ook voor de huidige eigenaren) te compenseren in bebouwing die organisch aansluit op het recreatieve gedeelte van de Spuikom. Dit vergt lef en architecten van kwaliteit om een invulling te geven die Vlissingen weer spraakmakend maakt. En dat is meer dan aanbevelenswaardig. De plannen die ik tot nu toe zag met een paviljoen en loopbrug naar de boulevard zijn NIET de krachtige beelden waarvoor ik hier pleit. Het oogt als een postzegel invulling met knullige speelplekken. Geef de natuur in de Spuikom ruim baan zoals het zichzelf kan ontwikkelen. Meer hoogbouw aan de boulevard geeft meer slagschaduw in vroeg voorjaar/najaar. Is feitelijk qua bebouwing meer van hetzelfde. Een loopbrug naar een paviljoen door een redelijke smalle straat -naast de Zeevaartschool kan nauwelijks een verleider worden genoemd t.o.v. de boulevard. In mijn beleving heeft Vlissingen een laatste grote kans om het stads centrum met de 'zee' (Westerschelde) te verbinden. Leon Riekwell
          Misschien zie ik iets over het hoofd, maar zie geen hoogtes van de nieuwe bouwblokken aan de noordzijde van de Spuiwal? Lees ook niets over de Duinpoortweg, wordt deze ook meegenomen in de plannen? Is er ook nagedacht om de bouwoverlast te beperken voor de omwonenden?
            Profiel van Ellie Walrave
            Geplaatst door:Ellie Walrave
            4 weken geleden
            In de grote Spuikom zie ik een eilandje ingetekend. Op dit moment wordt in het gebied de kleine zilverreiger gezien. Voorziet het eilandje in een broed-/verblijfplek voor vogels? Echte vogelaars zullen ongetwijfeld goede suggesties kunnen geven daarvoor.

              Delen

              Geplaatst door

              Huidige status

              voorgesteld

              Tags

              Duurzame ontwikkeling